لوگو پرشین ثبت

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی بر اساس قوانین گمرکی کشور به مجوزی گفته می شود که می تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر گردد و دارنده کارت به واسطه آن می تواند اقدام به صادرات و واردات کالا و تجارت از قبیل ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات کالا از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک نماید.

باتوجه به اینکه واردات و صادرات برای تمامی تاجران آزاد نیست، تجار برای انجام امور بازرگانی و مبادرت به ورود و صدور کالا می بایست دارای کارت بازرگانی باشند.

درصورتیکه دارنده کارت فوت کند یا مدیرعامل شرکت عوض شود، می بایست کارت بازرگانی غیرفعال گردد.

 

بیشتر بدانید:

https://persiansabt.com/%d8%b5%d8%af%d9%88%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%86%db%8c/

 

انواع کارت بازرگانی

  1. کارت بازرگانی تجاری: برای واردات و صادرات و امور گمرکی می باشد.
  2. کارت بازرگانی خدماتی: این نوع کارت، مخصوص اشخاص حقوقی که مجوز سرمایه گذاری در زمینه خدماتی دارند صادر می گردد و شخص دارنده کارت فقط در زمینه فعالیت خود می تواند کالا وارد کند.
  3. کارت بازرگانی تولیدی/ صنعتی: این کارت برای اشخاص حقوقی ای صادر می گردد که دارای مجوز سرمایه گذاری با زمینه فعالیت تولیدی هستند و دارندگان این کارت ها فقط می توانند تجهیزات کارگاهی و مواد اولیه تولیدی مورد نیاز خود را صادر نمایند.
  4. کارت بازرگانی موردی: اشخاصی که تنها برای یکبار می خواهند کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنند اقدام به درخواست صدور این کارت می نمایند.

  

برخی مزایای کارت بازرگانی

  • ثبت لوگو لاتین
  • عضویت در اتاق بازرگانی
  • واردات و صادرات در منطقه آزاد
  • ارتباط با تجار خارجی
  • صادرات و واردات
  • صدور ویزای تجاری و گواهی مبدا
  • ترخیص کالا و ثبت سفارشات
  • انجام امور گمرکی

بیشتر بدانید:

عضویت در اتاق بازرگانی

 

مدارک و شرایط مورد نیاز برای صدور و اخذ کارت بازرگانی

  • داشتن 21 سال تمام
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • برگه پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • گواهی پلمپ و اظهارنامه ثبت دفاترتجارتی
  • فرمهای ارائه شده توسط اداره بازرگانی که پس از ثبت درخواست اولیه صادر می گردد
  • مدارک شناسایی متقاضی یا مدیرعامل شرکت
  • دوقطعه عکس
  • مدارک مالکیت
  • عدم ورشکستگی
  • اتباع غیرایرانی علاوه بر داشتن شرایط فوق می بایست دارای پروانه کار و اقامت معتبر بوده و کشور آنها نیز به ایرانیان اجازه اخذ کارت بازرگانی را داده باشد

  

چه افرادی نمی توانند کارت بازرگانی بگیرند؟

  1. کارمندان تمام وقت دولت
  2. اشخاصی که به دلیل ارتکاب به جرم به موجب حکم قطعی مراجع قضایی از حقوق اجتماعی محروم گردیده اند
  3. ورشکستگان در حال موقت که امور آن تصفیه نشده باشد
  4. ورشکستگان به تقصیر و تقلب
  5. اشخاصی که دارای یک کارت بازرگانی معتبر می باشند
  6. مفسدین اخلاقی

  

قوانین مالیات کارت بازرگانی

صرفا دارا بودن کارت بازرگانی منجر به وضع مالیات نمی گردد اما درآمدی که به واسطه کارت بازرگانی ایجاد می شود، مشمول مالیات خواهد بود.

مالیات برای اشخاص حقیقی

  • تا میزان سی میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد
  • تا میزان یکصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد سی میلیون ریال به نرخ بیست درصد
  • تا میزان دویست و پنجاه میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یکصد میلیون ریال به نرخ بیست و پنج درصد
  • تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون ریال به نرخ سی درصد
  • نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد

میزان مالیات برای اشخاص حقوقی میزان 25 درصد از درآمد می باشد

بر اساس بخشنامه مورخ 6/02/95 تمامی دارندگان کارت بازرگانی می بایست به میزان 4 درصد مالیات علی الحساب به موجب واردات قطعی کالا و حق ورودی پرداخت کنند به جز: واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری، کارت بازرگانی رتبه بندی شده دارای رتبه الف (طلائی)، وارد کنندگان خوش حساب با در دست داشتن گواهی مفاصا حساب مالیاتی، ارگان های دولتی، کالاهای غیرتجاری و همراه مسافر

مراحل صدور کارت بازرگانی

اشخاص حقوقی می بایست پس از ثبت شرکت خود در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری در ابتدا اقدام به پلمپ دفاتر تجاری، تشکیل پرونده مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و ثبت دفاتر تجارتی نمایند و کارت بازرگانی مربوطه به نام مدیرعامل صادر می شود و اشخاص حقیقی نیز میبایست تمام اقدامات مذکور را انجام دهند با این تفاوت که درخواست آنها در قالب اشخاص حقیقی انجام می پذیرد.

 

بیشتر بدانید:

اخذ کد اقتصادی

 

 

 

پس از تهیه و تکمیل مدارک و اطلاعاتی که در بخش های بالا به آن اشاره شد با ورود به سامانه اتاق بازرگانی از مرورگر اینترنت اکسپلورر و طی مراحل سامانه با تکمیل اطلاعات خواسته شده اقدام به ثبت درخواست اخذ کارت بازرگانی نمایید و پس از ثبت نام در کلاسهای اتاق بازرگانی و گذراندن دوره های آن، درصورت تایید کارشناسان اتاق بازرگانی، با در دست داشتن اصل مدارک بارگزاری شده در سامانه به اتاق بازرگانی شهر خود مراجعه نمایید.

  

مدت اعتبار کارت بازرگانی

مدت اعتبار کارت بازرگانی یک سال از زمان صدور آن می باشد که در صورت نیاز می تواند نسبت به تمدید آن اقدام نمود.

تمدید کارت بازرگانی برای نوبت های اول و دوم یک ساله می باشد که پس از پایان سه دوره، امکان تمدید آن برای مدت دو یا سه سال امکان پذیر است و تمدید کارت بازرگانی پس از پایان 9 سال اعتبار با مدت زمان اعتبار حداکثر پنج سال امکان پذیر خواهد بود.

  

تغییر کارت بازرگانی

در صورتی که پس از صدور کارت بازرگانی مشخصات شرکت و یا شخص از قبیل آدرس، مشخصات هویتی و … تغییر نماید و یا مدیرعامل شرکت عزل و تغییر یابد، می بایست با ورود به سامانه اتاق بازرگانی، نسبت به ثبت تغییرات مربوطه و بارگزاری مدارک خواسته شده اقدام نمایید.

 

تغییر کارت بازرگانی

 

 

ابطال و تعلیق کارت بازرگانی

درصورت بروز مشکل اعم از مفقود و یا سرقت کارت امکان تعلیق کارت بازرگانی وجود دارد و همچنین ابطال کارت بازرگانی می تواند به دو صورت اجباری و اختیاری صورت پذیرد.

در حالت اجباری اگر دارنده کارت مرتکب جرم شود به طور موقت یا دائم بر حسب مورد باطل می گردد، همچنین اگر بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت می باشد و یا بعد از صدور فاقد شرط یا شرایط مذکور گردیده است باید این امر برای اتاق بازرگانی محرز گردد و موضوع را جهت ابطال به وزارت بازرگانی منعکس نماید در این صورت وزارت بازرگانی می تواند راساَ نسبت به ابطال کارت اقدام نماید.

 

ابطال و تعلیق کارت بازرگانی

 

کارت بازرگانی جانبازان

باتوجه به آنچه گفته شد و با اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ کارت بازرگانی تمامی افراد واجد شرایط مجاز به اخذ کارت بازرگانی هستند و هیچگونه ممنوعیت و معافیتی در خصوص جانبازان وجود ندارد لذا صدور کارت بازرگانی برای این افراد بلامانع است و در حال حاضر هیچگونه معافیتی در حقوق و عوارض شامل جانبازان محترم نمی شود. صادرات عموماً از هر گونه حقوق و عوارض معاف است و بعضاً امتیازاتی هم دارد.

  

هزینه اخذ کارت بازرگانی

باتوجه به اینکه روند اداری و ثبت درخواست صدور، تمدید و تغییرات کارت بازرگانی طولانی و پیچیده می باشد متقاضیان انجام امور مربوطه را به کارشناسان متخصص محول می نمایند که باتوجه به نوع و پیچیدگی پرونده حق الزحمه و حق الوکاله مختلفی لحاظ می گردد؛ همچنین لازم به ذکر است، هزینه های اداری کارت بازرگانی که به شرح ذیل می باشد: حق عضویت در اتاق بازرگانی از حداقل یک میلیون و پانصد هزار ریال تا حداکثر دو میلیون و پانصد هزار ریال بر اساس سرمایه محاسبه و اخذ میگردد علاوه بر آن مبلغ چهارصد هزار ریال بابت صدور کارت بازرگانی و مبلغ پنجاه هزار ریال (کارت تمدیدی) یا یکصد هزار ریال (کارت صدوری) بابت حق تمبر مالیاتی توسط اتاق بازرگانی دریافت می شود.

 

از همراهیتان متشکریم

گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد.
راه های ارتباطی ما:

شماره تماس:

  • 09120330282
  • 02188594273

آدرس وبسایت

پست الکترونیکی:

شروع گفتگو
سلام! چطور میتونم کمکتون کنم؟