لوگو پرشین ثبت

ثبت صندوق سرمایه گذاری

ثبت صندوق سرمایه گذاری

ثبت صندوق سرمایه گذاری

هر فرد در طول زندگی خود، تمایل به پیشرقت و کسب موفقیت بیشتر دارد از این رو برای بهبود زندگی و وضعیت مالی خود می بایست علاوه بر حفظ دارایی هایش و افزایش ثروت، از آن در سرمایه گذاری های سود آور استفاده نماید. پس انداز در بانک فرصت بازدهی بیشتر را از بین می برد. سرمایه گذاری روش های مختلفی دارد که انتخاب هر یک از این روش ها نیاز به اطلاعات و کسب تجربه کافی دارد. از مهمترین سرمایه گذاری ها در ایران سرمایه گذاری در بورس است که با داشتن تسلط و مهارت کافی در آن بازدهی مناسبی خواهد داشت. به علت آن که داشتن چنین اطلاعاتی زمانبر بوده و به داشتن مهارت های مخصوصی نیاز دارد، افراد می توانند به طور غیر مستقیم و از طریق صندوق سرمایه گذاری به چنین امتیازی دست پیدا کنند.
هر صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و اوراق بهادار است که به زبانی ساده تر، افراد مختلف پول های خود را روی هم می گذارند و در سبدی از اوراق بهادار آن را سرمایه گذاری می کنند، مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریکند.

مزایای صندوق سرمایه گذاری چیست؟

  1. با توجه به آن که مدیران این صندوق ها دارای تخصص کافی در زمینه سرمایه گذاری هستند، پیوسته تلاش می کنند تا از طریق مناسب، بهترین گزینه ها را برای سرمایه گذاران خود فراهم کنند.
  2. صندوقهای سرمایه گذاری ملزم به تشکیل سبدی متنوع از اموال نقدی و اوراق بهادار هستند، از این رو بخشی از این دارایی ها دارای در آن ثابت است که باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود و خطرات ناشی از سرمایه گذاری در بورس را کاهش می دهد.
    باتوجه به نظارت سازمان های بورس، متولی و حسابرس نسبت به تمامی فعالیتها، این صندوق ها از امتیاز نظارت دقیق و شفافیت در اطلاع رسانی به سرمایه گذاران برخوردار هستند.
  3. سرمایه گذاری در صندوق ها امکان نقد شوندگی سریع پول را به شما می دهد که توسط ضامن نقد شوندگی صندوق انجام می پذیرد.
    گرچه ممکن است میزان سرمایه ای که در صندوق وجود دارد اندک باشد، اما صندوق گذاران می توانند از مزایای سرمایه گذاری بزرگ بهره مند گردند و با این روش بسیاری از هزینه های جانبی سرمایه گذاری های مختلف از بین خواهد رفت.

  

معایب صندوقهای سرمایه گذاری

  • هزینه اداره صندوق از معایب آن می باشد که در صورت اینکه سرمایه گذار مستقیم معامله کند از پرداخت آن معاف می شود.
  • سهامداران درباره انتخاب سهام اختیاری ندارند و این اختیار بر عهده مدیر صندوق است.
  • سهامداران صندوق حق شرکت در مجامع را ندارند و فقط در صورت داشتن واحد سرمایه گذاری ممتاز مجاز به شرکت در مجمع هستند.

انواع صندوق سرمایه گذاری

  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

این نوع صندوقها حداقل بین ۷۰% تا ۹۰% از دارایی های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند که مابقی در اختیار مدیر صندوق قرار می گیرد.
این نوع صندوق مناسب افرادی است که نمی خواهند ریسک بالا داشته باشند. اینگونه صندوق ها دارای حداقل سود تضمین شده می باشند که به صورت ماهانه یا سه ماهه پرداخت می گردد.
این صندوق ها قابلیت نقد شوندگی بالایی دارند و دارای یک رکن ضامن نقدشوندگی هستند که باعث آسودگی خاطر بیشتری برای سرمایه گذاران می شود.
در کل این صندوق ها بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند و برای سرمایه گذاران با ریسک پایین مناسب است.

  • صندوق سرمایه گذاری در سهام

این نوع از صندوق ها حداقل ۷۰% از دارایی های خود را در سهام سرمایه گذاری می کنند، مابقی در اختیار مدیر صندوق است و سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود در نتیجه علاوه بر اینکه ریسک بیشتری نسبت به صندوق با در آمد ثابت دارند، حداقل سود تضمین شده نیز ندارند.

این صندوقها مناسب افرادی است که قصد سرمایه گذاری را دارند اما فرصت و اطلاعات کافی در این مورد ندارند در این نوع صندوق ها سرمایه شما توسط یک تیم تحلیلی با مدیریت حرفه ای و آشنا به مسائل مالی و سرمایه گذاری، در بورس سرمایه گذاری می شود به همین دلیل ریسک بیشتری نیز دارند اما سود بیشتری نسبت به صندوق با درآمد ثابت به سرمایه گذاران تعلق می گیرد.

  • صندوق سرمایه گذاری مختلط

این نوع از صندوق ها سرمایه گذاران حداکثر ۶۰% از دارایی خود را در سهام سرمایه گذاری می کنند و حداقل ۴۰% از دارایی صندوق نیز در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده های بانکی سرمایه گذاری می شود؛ بنابراین از نظر ریسک بین صندوقهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوقهای سرمایه گذاری در سهام قراردارد به دلیل سرمایه گذاری بخشی از دارایی ها در سهام، حداقل سود تضمین شده ندارند. بسیاری از این صندوق های نیز ضامن نقد شوندگی دارند.

  • صندوق سرمایه گذاری قابل معامله(ETF)

فعالیت این صندوق ها در سرمایه گذاری اوراق بهادار و دارایی های فیزیکی غیر نقدی است که باعث می شود قابلیت داد و ستدپذیری در بازار سرمایه داشته باشد. این صندوق ها می توانند از هر نوع از صندوق عای فوق الذکر باشد و ریسک آنها در این است که واحدهای سرمایه گذاری آنها در بورس خرید و فروش می شوند که می تواند به نقدشوندگی بیشتر آنها کمک بکند.

از انواع دیگر صندوقهای سرمایه گذاری می توان به صندوق های زمین و ساختمان، صندوقهای بازارگردانی، صندوق های نیکوکاری و … اشاره کرد.

  

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

برای اینکه بتوانید در یک صندوق سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنید باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب منتخب آن صندوق مراجعه کنید.این شعب از طریق خود صندوق معرفی می شوند.مثلا یک بانک،یک شرکت کارگزاری یا یک شرکت تامین سرمایه می توانند شعب منتخب صندوق باشند.شعبه منتخب صندوق مدارکی از قبیل شناسنامه و کارت ملی و شماره حسابتان را از شما درخواست می کند.همچنین شما باید به اندازه مبلغی که می خواهید در صندوق سرمایه گذاری کنید،به شماره حسابی که از طرف صندوق معرفی می شود واریز داشته باشید.بعد از آن باید فرم های مربوطه که از طرف صندوق به شما ارائه می شوند را تکمیل کنید.پس از طی تشریفات لازم گواهی واحدهای سرمایه گذاری شما، برای شما صادر خواهد شد.

  

ارکان صندوق سرمایه گذاری

  1. ارکان صندوق بزرگ شامل مجمع، ضامن، مدیر، مدیر ثبت، حسابرس، متولی و مدیر ثبت
  2. ارکان صندوق سرمایه گذاری کوچک شامل متولی، ضامن، مدیر، مجمع و حسابرس می باشد.

  

میزان سرمایه صندوقهای سرمایه گذاری

  1. صندوقهای سرمایه گذاری بزرگ حداقل 50 میلیارد ریال
  2. صندوقهای سرمایه گذاری کوچک حداقل 5 میلیارد ریال
    نکته: حداقل 20 درصد از حداقل مبلغ مجاز سرمایه واریز به بانک شود و گواهی بانک در جهت تایید واریزی مذکور ارائه گردد.

بیشتر بدانید:

ثبت شرکت هلدینگ

مدارک لازم جهت ثبت صندوق سرمایه گذاری به سازمان بورس

  1. اساسنامه و امیدنامه صندوق مورد تایید و ممهور به مهر سازمان که کلیه صفحات آن به امضا و مهر ارکان صندوق رسیده باشد.
  2. اعلام تاریخ و محل مجمع موسس صندوق جهت حضور نماینده سازمان
  3. معرفی مدیر / مدیران سرمایه گذاری صندوق با ذکر خدمات
  4. کپی گواهینامه اصول مقدماتی یا تحلیل گری آنان
  5. آخرین روزنامه تغییرات هر یک از ارکان و موسسین (تعیین وضعیت امضا)
  6. اعلام شماره حساب های صندوق (حساب های جاری و پشتیبان) تایید شده توسط مدیر صندوق
  7. تاییدیه بانک مبنی بر واریز ارزش مبنای واحدهای سرمایه گذاری ممتاز (معادل حداقل 20 درصد حداقل سرمایه صندوق)
  8. طرح اعلامیه پذیره نویسی صندوق مطابق نمونه پیوست اساسنامه
  9. نامه های مربوط به غیردولتی بودن موسسین
  10. مجوز سبدگردانی
  11. معرفی نرم افزار صندوق از طریق ارسال کپی قرارداد دسترسی و اجاره، به همراه تعهدنامه ای از طرف مدیر صندوق مبنی بر برآوردن الزامات اساسنامه و امیدنامه و سایر مقررات سازمان بورس توسط نرم افزار
  12. معرفی نامه های مربوط به نمایندگان حقیقی
  13. معرفی نامه های مربوط به نمایندگان حقیقی حاضر در مجمع
  14. کپی شناسنامه و کارت ملی نمایندگان فوق الذکر
  15. معرفی نماینده متولی در امور مربوط به صندوق سرمایه گذاری
  16. گواهی نامه گذراندن حداقل 15 ساعت دوره آموزشی استفاده از نرم افزار صندوق

مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت صندوق سرمایه گذاری

  • نام صندوق (تایید شده توسط سازمان بورس)
  • موضوع فعالیت (تایید شده توسط سازمان بورس)
  • میزان سرمایه (به ریال) با ذکر تعداد و مبلغ هر سهم و مشخصات کامل شناسنامه ای سهامداران
  • نشانی و کدپستی مرکزاصلی.
  • نشانی و کدپستی شعبه (در صورت وجود)
  • نام و مشخصات کامل مدیرشعبه (مدیرعامل نمی تواند مدیر شعبه باشد)
  • نام موسسین و مشخصات کامل شناسنامه ای سهامداران
  • تعیین چگونگی حق امضا
  • ثبت نام در سایت ثنا به نشانی sana.adliran.ir
  • کپی برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه اشخاص (اعم از شرکا و اعضا هیئت مدیره)

  

نکات مهم در ثبت صندوق سرمایه گذاری

  • پرداخت حداقل 20 درصد از حداقل سرمایه و ارسال اصل نسخه فیزیکی گواهی بانکی آن به همراه مدارک هنگام ثبت الزامی است.
  • در صورت وجود وکیل، برابر با اصل شدن مدارک شناسایی و مدارک شرکت می تواند به عهده وکیل مربوطه می باشد.

  

نحوه ثبت صندوق سرمایه گذاری

پس از تکمیل مدارک و اطلاعات فوق الذکر با مراجعه به سایت ثبت شرکتها، اقدام به تکمیل اطلاعات خواسته شده نموده و پس از ثبت نهایی، اصل کلیه مدارک هویتی و مدارک ثبتی و همچنین رسیدهای دریافتی از سامانه را به آدرس ثبت شرکتهای مندرج در رسید پذیرش اینترنتی از طریق پست ارسال نموده و پس از تایید توسط کارشناسان ثبت، به صورت حضوری با مراجعه به اداره مربوطه و انجام تشریفات اداری آن، اصل آگهی ثبتی را که ممهور به مهر برجسته اداره ثبت شرکتها و دارای شماره ثبت و شناسه ملی شرکت می باشد اخذ می نمایید.

در صورتیکه اخذ آگهی به صورت الکترونیکی (غیر حضوری) باشد می بایست طبق نرم افزارها و روش های مندرج در  سایت اداره ثبت شرکتها که در زمان اخذ پیش نویس آگهی تاسیس به صورت راهنما وجود دارد اقدام به احراز هویت متقاضی ثبت موسسه حقوقی گردد و سپس آگهی الکترونیکی را اخذ نمایید. ابزارهای اخذ آگهی الکترونیکی اپلیکیشن “کلید ثبت” و ثبت نام در سایت my.ssaa.ir و اخذ بسته برنزی میباشد.

از همراهیتان متشکریم

گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثب تی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد.

راه های ارتباطی ما:

شماره تماس:

  • 09120330282
  • 02188594273

آدرس وبسایت:  www.persiansabt.com

پست الکترونیکی:  info@persiansabt.com

شروع گفتگو
سلام! چطور میتونم کمکتون کنم؟