لوگو پرشین ثبت

ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ

ثبت شرکت هلدینگ

شرکت هلدینگ که به آن شرکت مادر هم می گویند، شرکت سهامی می باشد که با خریدن بخش عمده سهام از شرکتی دیگر می تواند در آن شرکت حق رای داشته باشد. در این صورت به شرکت یا شرکتهای دیگر شرکت فرعی یا زیرمجموعه می گویند که در کل کنترل شرکتهای زیر مجموعه به طور مستقیم زیر نظر مدیران و هیات مدیره شرکت اصلی می باشد. شرکت هلدینگ در واقع هیچ گونه عملیات، فعالیت، کسب وکار یا خدمات و تولیدی انجام نمی دهد و این شرکت مالک دارایی ها است. شرکتهای فرعی یا زیر مجموعه هویت قانونی خود را بطور مستقل حفظ می کنند اما کنترل هر شرکت فرعی تحت نظر شرکت سرپرست خود خواهد بود. در این مطلب توضیحاتی بیشتری در رابطه با ثبت شرکت هلدینگ و مراحل آن بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

تفاوت شرکت هلدینگ و مادر

ثبت شرکت هلدینگ نیاز به مجوز از بانک مرکزی و بورس دارد و نیازمند سرمایه ای هنگفت می باشد؛ در صورتی که شرکت مادر با همان کارایی با این تفاوت که نام هلدینگ در کناره نام شرکت قید نمی شود ولیکن همان اعتبار و ارزش را دارا است. با این تفاوت که نیاز به مجوز ندارد. برای ثبت آن حداقل سرمایه 51% می باشد و هرچه امتیازات شرکت مادر یا هلدینگ بیشتر باشد کارایی و اعتبار بیشتری برای هم شرکت اصلی و هم فرعی منظور خواهد شد.

شرکت هلدینگ یا شرکت مادر؛ به دلیل اختیاراتی که دارد می‌تواند از طریق پایین آوردن هزینه‌ی سرمایه ای از شرکت‌های فرعی خود حمایت کند یعنی می‌تواند اوراق قرضه‌ای را با پایین ترین قیمت صادر کند و سپس به شرکت‌های فرعی خود وام‌هایی با بهره‌ی کم بدهد.

اگر شرکت‌های فرعی یا زیر مجموعه، شرکت‌هایی مستقل بودند و تحت مالکیت شرکت هلدینگ قرار نداشتند، نمی‌توانستند وام‌هایی با چنین بهره‌های پایینی دریافت کنند. این کار علاوه بر کاهش هزینه‌ی بهره، به نوبه‌ی خود بازده‌ی حقوق صاحبان سهام و بازده‌ی دارایی را هم افزایش می‌دهد. در صورت ورود خسارت اگر شرکت هلدینگ یا مادر ضامن نباشد مسئول باز پرداخت مبلغ خسارت نمی باشد؛ اما مسئول خسارت وارد شده بر میزان زیان سرمایه‌ای وارد شده بر ارزش خالص سهام است در واقع مدل شرکت هلدینگ، موجب حفاظت از دارایی‌های دیگر ما در برابر ورشکستگی یک شرکت فرعی است.

انواع شرکت هلدینگ

الف) هلدینگ های محصولی به بیان دیگر همه شرکت های آن یک نوع محصول تولید می کنند
ب) هلدینگ هایی که از یک شرکت بزرگ ایجاد شده اند
ج) هلدینگ های زنجیره تامین یعنی همه شرکت های آن در راستای نیل به یک هدف مشترک فعالیت های گوناگون دارند
د) هلدینگ مختلط یعنی از شرکت هایی با فعالیت های مختلف ایجاد شده است

مدارک لازم برای ثبت شرکت هلدینگ

الف) آگهی تاسیس شرکت مادر (از بورس دریافت می شود)
ب) نامه نمایندگی صادر شده از شرکت مادر جهت ثبت شرکت هلدینگ
ج) مدارک شناسایی شامل کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره
د) مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره
ه) گواهی عدم سوء پیشینه برای نماینده شرکت مادر و بقیه اعضای هیات مدیره و بازرسین شرکت هلدینگ

و) ثبت نام در سایت ثنا

بیشتر بدانید:

ثبت شرکت دانش بنیان

مراحل ثبت شرکت هلدینگ

  1. تکمیل فرم تقاضا تبدیل شدن به شرکت مادر / هلدینگ به همراه ضمایم آن
  2.  تکمیل پرسشنامه مشخصات داوطلب که سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی
  3. پس از ارسال مدارک به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در بورس چنانچه مدارک بی نقص باشد و شرایط لازم را دارا باشد، سازمان مربوطه اقدام به صدور مجوز تبدیل می نماید. متقاضی ظرف مهلتی مقرر باید اقدام به ثبت موضوع شرکت در مرجع ثبت شرکت ها نماید. شرکت مادر یا هلدینگ می تواند در قالب شرکت سهامی عام،سهامی خاص و یا با مسئولیت محدود به ثبت برسد.
  4. در صورتیکه اخذ آگهی به صورت الکترونیکی (غیر حضوری) باشد می بایست طبق نرم افزارها و روش های مندرج در  سایت اداره ثبت شرکتها که در زمان اخذ پیش نویس آگهی تاسیس به صورت راهنما وجود دارد اقدام به احراز هویت متقاضی ثبت موسسه حقوقی گردد و سپس آگهی الکترونیکی را اخذ نمایید. ابزارهای اخذ آگهی الکترونیکی اپلیکیشن “کلید ثبت” و ثبت نام در سایت my.ssaa.ir و اخذ بسته برنزی میباشد.

  

حداقل سرمایه ی مورد نیاز جهت ثبت شرکت هلدینگ

شرکت هلدینگ از نوع سهامی خاص حداقل پنجاه میلیارد ریال و در شرکت از نوع سهامی عام یکصد میلیارد ریال است.

  

نکات مهم درباره ثبت شرکت هلدینگ

  1. چنانچه شرکت قبل از نام اصلی خود عبارت “هلدینگ” را خواستار باشد باید قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها از سازمان اوراق بهادار و بورس مجوز مربوطه را دریافت کنند. اما اگر تمایلی به وجود داشتن این عبارت قبل از نام اصلی خود نداشته باشند نیازی به دریافت مجوز نمی باشد.
  2. تعیین موضوع فعالیت شرکت که از طریق شرکت های زیر مجموعه و یا در صورت لزوم با تصویب مجمع عمومی توسط خود شرکت است.

از همراهیتان متشکریم

گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد.
راه های ارتباطی ما:

شماره تماس:

  • 09120330282
  • 02188594273

آدرس وبسایت

پست الکترونیکی:

شروع گفتگو
سلام! چطور میتونم کمکتون کنم؟