لوگو پرشین ثبت

هیات رئیسه شرکت و وظایف آن

هیات رئیسه شرکت

شرکتهای سهامی بنا به نوع تصمیم خود اعم از انتخاب و تمدید اعضا هیات مدیره، انتخاب بازرس، تصویب ترازنامه و سود و زیان، نقل و انتقال سهام و … اقدام به تشکیل مجامع عمومی می نماید.تشکیل مجامع عمومی در شرکتهای سهامی ملزم به داشتن هیات رئیسه است. در ادامه این مقاله در خصوص هیات رئیسه شرکت و وظایف آن توضیح داده خواهد شد

در خصوص شرکت های با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی اگر تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد شرکا می بایست نسبت به انتخاب و تشکیل هیات رئیسه شرکت در مجامع عمومی اقدام نمایند. در غیر اینصورت مجامع این شرکت ها با حضور تمامی شرکا و یا اکثریت آنها قابل تشکیل است.

در خصوص مجامع عمومی بیشتر بدانید:

مجامع عمومی شرکت و تصمیمات آنها

اعضای هیات رئیسه شرکت در مجامع عمومی

طبق قانون، هیات رئیسه شرکت می بایست مرکب از یک نفر رئیس جلسه، دو ناظر و منشی جلسه می باشد.

رئیس جلسه و ناظرین در هیات رئیسه شرکت باید از بین سهامداران انتخاب گردند اما منشی جلسه می تواند فردی خارج از سهامداران انتخاب گردد. به همین دلیل است که تعداد سهامداران شرکتهای سهامی خاص حداقل سه نفر است زیرا تشکیل هیات رئیسه شرکت با دو نفر امکان پذیر نیست.

زمانی که دعوت از مجمع عمومی توسط حداقل یک پنجم صاحبان سهام شرکت انجام شود، منشی جلسه باید از بین سهامداران انتخاب گردد. و در این صورت، حداقل تعداد سهامداران لازم برای تشکیل مجامع چهار سهامدار می باشد.

رئیس جلسه و وظایف آن در هیات رئیسه شرکت

رئیس جلسه شخصی حقیقی است که از بین سهامداران شرکت انتخاب می گردد و اصولا رئیس هیات مدیره به عنوان رئیس مجمع (رئیس جلسه) انتخاب می گردد مگر آنکه در اساسنامه ترتیب دیگری پیش بینی شده باشد. در اینصورت رئیس هیات مدیره می تواند با رای اکثریت نسبی حاضرین مجمع از بین هر یک از سهامداران انتخاب شود.

اگر در مجامع عمومی تمام دستوراتی که در جلسه می بایست در مورد آن تصمیم گیری شود اتخاذ تصمیم نگردد. هیات رئیسه مجمع می تواند تا حداکثر دو هفته اعلام تنفس نماید که تحت عنوان تمدید جلسه مطرح می شود و احتیاج به دعوت و آگهی مجدد ندارد و در نهایت صورتجلسه ی نهایی که تصمیمات به صورت کامل اتخاذ شده است در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسد و آگهی می گردد.

  • در صورتیکه رئیس هیات مدیره یک شرکت، شخص حقوقی باشد نماینده ی شخص حقوقی به عنوان رئیس جلسه معرفی می گردد.
  • اداره جلسات مجامع عمومی، با هیات رئیسه می باشد.

مواردی که در آن رئیس جلسه میتواند شخصی به غیر از رئیس هیات مدیره باشد

  1. اگر در اساسنامه ترتیب دیگری لحاظ شده باشد
  2. دستور جلسه عزل تمام مدیران یا برخی از آنها باشد
  3. دستور جلسه انتخاب و تعیین سمت مدیران باشد (زیرا مشخص نیست چه کسی به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب می گردد و اعضا می بایست با اکثریت نسبی انتخاب گردد)
  4. در هنگام تاسیس شرکت و در جلسه مجمع عمومی موسس که سمت اعضا از ابتدا مشخص نیست

نکات مهم در خصوص تمدید جلسه

  1. همانطور که اشاره شد اعلام تنفس برای حداکثر دو هفته است و می تواند بین چند ساعت تا دو هفته باشد
  2. اعضای هیات رئیسه شرکت در مجمع با مجمع قبلی یکسان است. مگر در شرایطی که امکان آن وجود نداشته باشد در این صورت در مجمع جدید با رای اکثریت مجددا هیات رئیسه شرکت را انتخاب می شود
  3. تعداد حاضرین می بایست در جلسه قبلی و بعدی یکسان باشد
  4. اعلام تنفس تا تصمیم گیری در خصوص تمام دستورات جلسه برای هر چند یاری که نیاز باشد بلا مانع است به شرطی که تمامی جلسات تا پایان مهلت دو هفته ای انجام پذیرد
  5. در جلسه های بعدی می بایست فقط در خصوص موضوعاتی  که تصمیم گیری آن در جلسه های قبل انجام نشده است پرداخته شود و ارائه موضوعات جدید برای جلسه ای که تمدید شده است ممنوع می باشد و موضوعات جدید می بایست در مجامع دیگر اتخاذ تصمیم گردد.

 

ناظرین جلسه و وظایف آن در هیات رئیسه شرکت

ناظرین جلسه (دو ناظر) اشخاصی حقیقی در هیات رئیسه شرکت هستند که از بین سهامداران انتخاب می شود. همانطور که پیداست ناظرین جلسه وظیفه ی نظارت بر نحوه رای گیری و عملکرد جلسه مجمع را دارند و می بایست از بروز هر گونه تخلف در طی جلسه ای که بر آن نظارت دارد جلوگیری نماید.

منشی جلسه و وظایف آن در هیات رئیسه شرکت

منشی جلسه شخصی حقیقی است که می تواند از بین سهامداران یا خارج از آنها انتخاب گردد. همانطور که اشاره شد منشی می تواند هر شخصی داخل یا خارج از شرکت باشد و برای حضور در مجامع شرکت یا یک مجمع به خصوص انتخاب گردد.

زمانی که مجامع عمومی با دعوت حداقل یک پنجم صاحبان سهام شرکت انجام شود، منشی جلسه باید حتما از بین سهامداران انتخاب گردد. در این صورت، حداقل تعداد سهامداران برای تشکیل آن مجمع 4 سهامدار می باشد.

منشی جلسه از مذاکرات جلسات مجمع گزارش تهیه می کند و پس از پایان جلسه آن را برای حاضرین قرائت کرده و تحت عنوان صورتجلسه مجمع برای امضا حاضرین ارائه می دهد که نسخه ای از آن در دفتر شرکت نگهداری می شود و نسخه بعدی در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری ثبت صورتجلسه شده و اخذ آگهی می گردد.

همچنین بخوانید:

آموزش گام به گام ثبت صورتجلسه (تصویری)

تفاوت هیات مدیره و هیات رئیسه شرکت

هیات رئیسه شرکت افرادی هستند که از بین سهامداران (به جز منشی شرکت که می تواند سهامدار نباشد) انتخاب می گردد و در مجامع شرکت بر نحوه برگزاری جلسه، نظم جلسه و صحت اخذ آرا نظارت دارد. وظایف هیات رئیسه شرکت در واقع تنها برای همان جلسه ای است که در آن انتخاب شدند و پس از پایان یافتن جلسه مذکور وظایف آنها به عنوان هیات رئیسه پایان می پذیرد. اما هیات مدیره شرکت (مدیرعامل، رئیس هیات مدیره و سایر اعضا) وظیفه اداره امور شرکت را بر طبق اساسنامه و مفاد قانون تجارت دارند که برای مدت حداکثر دو سال انتخاب می گردند. پس از نظر نوع مسئولیت هیات مدیره مسئول اجرایی نظارت امور مربوط به شرکت در زمان مدت تصدی خود می باشد اما هیات رئیسه شرکت صرفا برای برگزاری صحیح و قانونی جلسه ای که برای آن انتخاب می گردد انجام وظیفه می نماید.

در خصوص هیات مدیره شرکت و وظایف آن بیشتر بدانید:

هیات مدیره شرکت و وظایف آن

از همراهیتان متشکریم

گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد.
راه های ارتباطی ما:

شماره تماس:

  • 09120330282
  • 02188594273

آدرس وبسایت

پست الکترونیکی:

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شروع گفتگو
سلام! چطور میتونم کمکتون کنم؟