لوگو پرشین ثبت

سهام وثیقه چیست؟

 

سهام وثیقهسهام وثیقه چیست؟

سهام وثیقه سهامی است که برای تضمین خسارتی که ممکن است از طرف مدیران به صورت مشترک یا منفردا بر شرکت وارد شود.

این سهام نباید از تعداد سهامی که در اساسنامه شرکت برای حق رای لازم است کمتر باشد.

سهام وثیقه با نام است و قابل انتقال به غیر نیست و تا زمانی که مدیر شرکت مفاصا حساب دوره تصدی خویش را از شرکت اخذ نکرده باشد سهام وثیقه او در صندوق شرکت که در بخش مالی شرکت یا دفاتر رسیدگی سهام نگهداری می شود به عنوان وثیقه باقی میماند.

اگر فعالیت مدیر یا مدیران شرکت باعث خساراتی در شرکت شود این خسارات از محل سهام مذکور جبران خواهد شد و باعث می شود از سو استفاده های احتمالی مدیران جلوگیری شود.

سهام با نام و بی نام شرکت چیست؟

شرایط  سهام وثیقه

  • وجود سهام وثیقه در شرکت الزامی است اما بعضی از مدیران به اشتباه گمان می کنند که این نوع سهام تشریفاتی است و تعداد سهام وثیقه می تواند یک یا بیشتر از آن باشد
  • با توجه به اینکه مدیرعامل یک شرکت می تواند خارج از سهامداران باشد لذا الزام قانونی برای داشتن سهام وثیقه ندارد که به موجب اساسنامه تسلیمی در اداره ثبت شرکت ها مشخص می شود
  • سهام مذکور در شرکت های سهامی کاربرد دارد و در شرکت های با مسئولیت محدود و … کاربردی نیست
  • اگر مدیری در هنگام تصدی مالک تعداد سهام به صورت وثیقه نباشد (انتقال قهری سهام مربوطه یا افزایش سهام وثیقه به مووجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده) باید تعداد سهام وثیقه مذکور را تهیه و به صندوق شرکت تسلیم کند در غیر اینصورت مستعفی به حساب می آید
  • مسئول تخلفات مربوط به سهام فوق الذکر در شرکت بازرسین آن شرکت می باشند که باید هر گونه تخلف در خصوص آن را به مجمع عمومی فوق العاده گزارش دهند

آزادی سهام وثیقه

نقل و انتقال این سهام تا زمانی که در وثیقه شرکت است ممکن نیست اما در پایان مدت تصدی چنانچه مدیر مذکور عزل شود و حساب وی تصفیه گردد می تواند این سهام را منتقل کند

تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت در پایان هر دوره مالی در حکم مفاصا حساب مدیران است که پس از آن مدت مدیریت آن شخص منقضی می گردد و این نوع سهام آزاد می شود یا زمانی که به تشخیص مجمع عمومی همه یا تعدادی از مدیران سلب مدیریت گردند.

ماهیت سهام وثیقه

ماهیت این نوع سهام با توجه به آنچه گفته شد در یک شخصیت حقوقی سهام وثیقه مستقل از عقد رهن است و مقصود از اینکه گفته شد مدیران شرکت می بایست صاحب سهام مربوطه باشند فقط اعضای هیات مدیره است و اگر مدیرعامل خارج از سهامداران باشد شامل وی نمی شود.

انتقال سهام قهری

طی انتقال سهام قهری، سهام متوفی بر حسب گواهی حصر وراثت به وراث قانونی او منتقل میشود و گواهینامه های نقل و انتقال برای آنها صادر می شود.

 

روش های انتقال سهام قهری

  1. مراجعه به شرکتهای بورسی که متوفی در آنها سهامدار بوده که شرکت بورسی مدارک مربوطه را بررسی می کند و ضمن تقسیم سهام بین ورثه مطابق کواهی حصر وراثت برای اعمال در سیستم به شرکت سرمایه گذاری ارسال می گردد. پس از تایید کارشناس نماینده وراث به شرکت بورسی مراجعه می کند و برگ سهام تفکیک بین وراث را دریافت می کند.
  2. متقاضی با مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت طرح درخواست می کند و پس از بررسی کارشناس، سهام بین ورثه تقسیم می شود.
  • اما اگر متوفی از شهدا محسوب شود نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران مربوطه مبنی بر نحوه تقسیم سهام مابین ورثه مورد نیاز است که باید اخذ شود.

سهام وثیقه نماینده شخص حقوقی

مطابق ماده 110 اصلاحیه قانون تجارت، اشخاص حقوقی می‌توانند به عضویت هیأت مدیره با نمایندگی اشخاص حقیقی شرکت انتخاب شوند و در این صورت مسئولیت‌های مدنی شخص حقیقی عضو هیأت ‌مدیره را دارند، لذا نگهداری تعداد لازم از سهام متعلق به سرمایه‌گذاری شخص حقوقی عضو هیأت مدیره در شرکت مربوط، به‌عنوان سهام وثیقه کفایت می‌نماید.

نماینده شخص حقوقی در برابر اشخاص ثالث در تمام موارد از جمله سهم وثیقه، سود و زیان متحمل شده و مسائل مدنی و حقوقی شرکت مسئولیت تضامنی دارد.

از همراهیتان متشکریم

گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد.
راه های ارتباطی ما:

شماره تماس:

  • 09120330282
  • 02188594273

آدرس وبسایت

پست الکترونیکی:

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شروع گفتگو
سلام! چطور میتونم کمکتون کنم؟