لوگو پرشین ثبت

اعتراض به ثبت برند

اعتراض به ثبت برند

اعتراض به ثبت برند

اعتراض به ثبت برند عملی قانونی است که طبق ماده 16 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص مجاز در این ماده می توانند قبل از ثبت برند یا پس از آن نسبت به علامت مورد تقاضای خود اعتراض نمایند.

شرح دقیق ماده  16 قانون ثبت علائم و اختراعات:

اشخاص ذیل می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند:

  1. کسانی که آن برند را علامت تجاری خود می دانند.
  2. کسانی که آن برند، با برند آن ها تا اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد

  

اعتراض به ثبت برند قبل از ثبت:

اعتراض به ثبت برند قبل از ثبت صورت های مختلفی دارد که به شرح ذیل می باشد:

  • اعتراض به ابلاغیه رد اظهارنامه تقاضای ثبت برند
  • اعتراض به ثبت برندی که مشابه برند شما می باشد (ظرف 30 روز از انتشار آگهی تقاضا علامت تجاری در روزنامه رسمی)
  • اعتراض به ثبت برند شما توسط اشخاص ثالث که در مرحله آگهی تقاضا می باشد (ظرف 30 روز از انتشار آگهی تقاضا علامت تجاری در روزنامه رسمی)

  

مراحل اعتراض به ابلاغیه رد اظهارنامه تقاضای ثبت برند

پس از ثبت برند در سایت اداره مالکیت به نشانی iripo.ssaa.ir کارشناسان ثبت مالکیت اقدام به بررسی پرونده علامت تجاری می نمایند. در صورت وجود تشابه با برند ثبت شده شما و یا موارد دیگر، کارشناسان اداره مالکیت ابلاغیه رد اظهارنامه صادر می نمایند. از تاریخ رد اظهارنامه 30 روز مهلت دارد تا نسبت به رد اظهارنامه اعتراض شود. پس از درج لایحه اعتراض در سامانه اعتراض مذبور به دادگاه عمومی صادر می گردد. معمولا رسیدگی اعتراض به ثبت برند حداکثر تا 6 ماه به طول می انجامد. حکم صادر شده روی اعتراض متقاضی قابل تجدید نظر و فرجام خواهی است. در صورتی که پس از تجدید نظر اعتراض شما قبول نشود و حکم نهایی صادر گردد برند شما قابلیت ثبت ندارد اما در صورتی که حکم قطعی مبنی بر قبول اعتراض به ثبت برند توسط مقام صالحه گردد، اداره مالکیت صنعتی موظف است ظرف 15 روز گواهی رسمی را به تقاضا کننده تسلیم نماید.

مراحل اعتراض به ثبت برندی که مشابه برند شما می باشد (ظرف 30 روز از انتشار آگهی تقاضا علامت تجاری در روزنامه رسمی)

  1. در مواردی ممکن است شما آگهی تقاضای ثبت برندی را در روزنامه رسمی مشاهده نمایید که مشابه برند شما می باشد در این صورت می توانید در کارتابل خود اعتراض به آگهی تقاضا ثبت برند را به اداره مالکیت معنوی اعلام نمایید. ظرف مدت 10 ابلاغیه ای به متقاضی مبنی بر اعتراض شما ابلاغ می گردد که شرح اعتراض شما در آن درج گردیده است.
  2. معترض علیه می تواند ظرف 20 روز درخواست اعتراض شما را تمکین یا عدم تمکین نماید
  3. اگر شما با برند مذبور سالهاست کار کرده اید و مدارکی برای اثبات ادعا خود دارید اما هنوز آن را ثبت نکرده اید می توانید طی اظهارنامه ای که در حین اعتراض تسلیم نمودید نسبت به ثبت برند خود اقدام کنید.
  4. در صورت تمکین (قبول اعتراض شما توسط معترض علیه) درخواست ثبت برند معترض علیه رد شده و مراتب تمکین و عدم ثبت برند وی به شما و او اعلام می شود.
  5. در صورت عدم تمکین توسط معترض علیه در مهلت 20 روزه باید درخواست عدم تمکین و تاکید بر تقاضای اعتراض خود را ارسال نماید که در این صورت درخواست مذبور در کمیسیون  حل اختلافات ناشی از ثبت مالکیت صنعتی بررسی می گردد.
  6. پس ازصدور رای از سوی کمیسیون، طرفین دعوا می توانند تا 60 روز از تاریخ ابلاغ رای، به دادگاه تهران مراجعه نموده تا اعتراض خود را اعلام و به دعوی رسیدگی شود و پس از اعلام حکم قطعی طبق مفاد حکم رفتار کند.
  7. اگر شما (معترض) ظرف 60 روز به دادگاه مراجعه کنید اما دعوای خود را تعقیب نکنید گواهی عدم تعقیب دعوا توسط معترض از سوی دادگاه صادر شده و مانند مورد بالا علامت درخواستی معترض علیه ثبت می گردد.

  

مراحل اعتراض به ثبت برند شما توسط اشخاص ثالث که در مرحله آگهی تقاضا می باشد (ظرف 30 روز از انتشار آگهی تقاضا علامت تجاری در روزنامه رسمی)

  1. در این مورد گواهی برند ثبت شده شما توسط کارشناسان اداره مالکیت تایید می گردد و آگهی تقاضای ثبت برند صادر می شود. از تاریخ انتشار آگهی تقاضا در روزنامه رسمی 30 روز مهلت دارد تا اشخاص ثالث در صورت تشابه به برند شما اعتراض نمایند. آگهی تقاضا چاپ شده در روزنامه رسمی شامل شماره اظهارنامه، نام و نام خانوادگی صاحب برند، نشانی، نام برند و کالاهای درخواستی می باشد.
  2. معترض اعتراض خود را به اداره مالکیت اعلام می نماید و ظرف 10 روز در کارتابل شما ابلاغیه ای مبنی بر اعتراض شخص ثالث به همراه مشخصات و شرح اعتراض وی صادر می گردد.
  3. در این صورت شما می توانید درخواست معترض را تمکین یا عدم تمکین نمایید.
  4. در صورت تمکین (قبول اعتراض معترض) توسط شما درخواست ثبت برند شما رد شده و مراتب تمکین و عدم ثبت برند شما به معترض اعلام می شود.
  5. در صورت عدم تمکین توسط شما در مهلت 20 روزه باید درخواست عدم تمکین و تاکید بر تقاضای اعتراض خود را ارسال نمایید که در این صورت درخواست مذبور در کمیسیون  حل اختلافات ناشی از ثبت مالکیت صنعتی بررسی می شود.
  6. پس ازصدور رای از سوی کمیسیون فوق ، طرفین دعوا می توانند تا 60 روز از تاریخ ابلاغ رای، به دادگاه تهران (مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران) مراجعه نموده تا اعتراض خود را اعلام نمایند و به دعوی رسیدگی شود و پس از اعلام حکم قطعی طبق مفاد حکم رفتار کنند.

    

اعتراض به ثبت برند بعد از ثبت:

اگر شخصی که ذینفع است در مدت  30 روزه آگهی تقاضا علامت تجاری متوجه آگهی تقاضا نشده باشد و علامت تجاری طوری باشد که مصرف کنندگان عادی به اشتباه بیفتند، شخص طبق ماده 22 قانون ثبت اختراعات و علامت تجاری میتواند تا سه سال از تاریخ ثبت برند اعتراض خود را به برند ثبت شده مشابه اعلام نماید و بعد از انقضای مدت فوق اعتراض به علامت تجاری قابل پذیرش نیست مگر در دو حالت:

  • صاحب علامت ثبت شده ثابت کند که معترض قبل از انقضای مدت 3 سال از ثبت علامت تجاری خبر داشته است اما اعتراض نکرده
  • معترض ثابت کند صاحب علامت در زمان ثبت مطلع بوده که شخص معترض یا کسی که علامت را به معترض منتقل کرده قبلا از این برند به طور مستمر استفاده کرده است.

  

هزینه اعتراض به ثبت برند

علاوه بر هزینه های ادارای ناشی از اعتراض به ثبت برند، با توجه به اینکه مراحل دادگاهی و ثبتی آن می بایست توسط وکیل صورت پذیرد و همچنین باتوجه به تعدد موارد قابل اعتراض اعم از اعتراض به ثبت برند قبل از ثبت و یا اعتراض به ثبت برند پس از ثبت براساس نوع پرونده شما اعلام هزینه ها توسط مشاورین پرشین ثبت به شما اعلام می گردد لذا در خصوص اطلاع  از هزینه اعتراض به ثبت برند پرونده خود با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

از همراهیتان متشکریم

گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد. راه های ارتباطی ما:

شماره تماس:
  • 09120330282
  • 02188594273
آدرس وبسایت پست الکترونیکی:
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شروع گفتگو
سلام! چطور میتونم کمکتون کنم؟