لوگو پرشین ثبت

آموزش گام به گام ثبت شرکت

آموزش گام به گام ثبت شرکت

آموزش گام به گام ثبت شرکت

ورود به تجارت و انعقاد قرار داد به طور رسمی در حال حاضر  نیازمند ثبت شرکت می باشد. برای ثبت شرکت نیز سرمایه لازم نیاز است که تمامی موارد در آموزش گام به گام ثبت شرکت این مقاله به تفصیل بیان خواهد شد.

میان تجارت شخصی و ثبت شرکت تجاری، قالب شرکت تجاری مناسب تر است زیرا میزان توانایی و اعتبار یک شرکت در مقایسه با فرد بسیار بیشتر است و در قانون و عرف هم اجازه بسیاری از فعالیت های بزرگ به اشخاص داده نمیشود.

ثبت شرکت

انواع شرکت های تجاری

  

  • شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام به شرکتی گفته می شود که بخشی از سهام آن توسط مردم تامین می و جزو شرکتهای بازرگانی تقسیم می شود ولو اینکه موضوع آن بازرگانی نباشد، حداقل تعداد سهامداران 5 نفر است و حداقل سرمایه در این شرکت ها 5.000.000 ریال می باشد که منقسم به سهام با نام و بی نام است. مسئولیت هر شخص به میزان سهام اوست. در شرکت سهامی عام اعلامیه پذیره نویسی وجود دارد و سهام این نوع شرکتها قابل معامله در بورس است.

    

  • شرکت سهامی خاص

شرکتی که تمامی سرمایه آن توسط موسسین تامین می و جزو شرکتهای بازرگانی محسوب می گردد حداقل سرمایه در شرکتهای سهامی خاص 1.000.000 ریال و منقسم به سهام بانام و بی نام می باشد و حداقل 35 درصد از مبلغ سرمایه در بانک به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز می گردد و مابقی مبلغ سرمایه در تعهد سهامداران می باشد. حداقل تعداد سهامداران شرکت 3 نفر است و مسئولیت هر شخص به میزان سهام شخص می باشد.

  

  • شرکت با مسئولیت محدود

این شرکت با حداقل 2 شریک قابل ثبت است و حداقل سرمایه در این شرکتها 1.000.000 ریال بوده و برخلاف شرکتهای سهامی، ملزم به تعیین بازرسین نیستند سرمایه شرکت منقسم به سهم الشرکه به صورت نقدی و غیر نقدی است. این شرکتها نیز جزو شرکتهای بازرگانی به حساب می آیند.

  

  • شرکت تضامنی

این شرکت ها برای انجام امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و در صورتیکه اموال شرکت برای پرداخت دیون کافی نباشد، هریک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض هستند این نوع شرکتها نیز جزو شرکتهای بازرگانی به حساب می آیند.حداقل سرمایه آن 1.000.000 ریال منقسم به سهم الشرکه به صورت نقدی و غیر نقدی می باشد در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.

  

  • شرکت نسبی

به شرکت بازرگانی گفته می شود که می تواند موضوع آن بازرگانی نباشد و با حداقل دو شریک قابل ثبت است. تمام اشخاص به میزان سهم الشرکه خود در شرکت مسئولیت دارند و اگر شخصی به عنوان شرکت ضامن در شرکت های نسبی داخل شود هم به میزان سرمایه ای که در شرکت می گذارد و هم مسئول قروضی خواهد بود که شرکت قبل از ورود او داشته است.

    

  • شرکت تعاونی

شرکت تولیدی است که بین گروهی از پیشه‌وران ، بازرگانان و یا صنعتگران که منافع مشترکی دارند. تشکیل می شود و شرکا مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیا استفاده می کنند. لا اقل دو سوم اعضا شرکت باید از شرکایی باشند که حرفه آنها به موضوع شرکت مرتبط است. این شرکتها می توانند مطابق اصول شرکت سهامی دایر شود و حداقل ارزش سهام 10.000 ریال خواهد بود و هر شخص تنها یک حق رای خواهد داشت.

  

  • شرکت مختلط سهامی

این شرکت بین شرکا سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می شود و ترکیبی از شرکت تضامنی و سهامی می باشد.شریک سهامی به میزان سهام خود مسئول پرداخت دیون است وشرکا تضامنی ضامن پرداخت کلیه قروض شرکت می باشند.

  

  • شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی به شرکتی گفته می شود که با حضور شرکا با مسئولیت محدود و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می گردد و ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود است به این صورت که شرکا ضامن در برابر قروض شرکت مسئولیت تضامنی دارند و شرکا با مسئولیت محدود، به میزان سهم الشرکه خود مسئولیت دارد. در این نوع شرکتها مدیریت شرکت مختلط غیر سهامی با شریک ضامن است اما می توانند بسته به اساسنامه مدیر خود را از بین شرکا با مسئولیت محدود انتخاب نمایند.

  

  • موسسات غیرتجاری

به انجمن ها و تشکیلاتی که با اهداف غیرتجاری تشکیل می شوند موسسات غیرتجاری گفته می شود که انواع و شرایط  مختلفی دارد و به صورت انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می شود . بسته به موضوع فعالیت آن موسسه نیازمند اخذ مجوز از مراجع مربوطه ذیصلاح است.

 

مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت شرکت

  1. نام شرکت (سه سیلاب تا بیشتر)
  2. موضوع فعالیت جهت ثبت شرکت (در صورت مجوزی بودن موضوع فعالیت اخذ مجوز قبل از اقدام به ثبت الزامی است)
  3. میزان سرمایه (به ریال) و سهام هر شخص
  4. نشانی و کدپستی مرکزاصلی و نشانی و کدپستی شعبه (در صورت وجود)
  5. مشخصات کامل شناسنامه ای شرکا و اعضا هیات مدیره (مشمول مدیرعامل، رئیس هیات مدیره و نایب رئیس و بازرسین و مدیر شعبه (در صورت وجود)
  6. تعیین چگونگی حق امضا
  7. شماره تماس همه افراد که به نام آنها در مخابرات ثبت شده است
  8. ثبت نام در سایت sana.adliran.ir مختص تمامی افراد

آموزش گام به گام ثبت شرکت

حال که نسبت به شرایط و انواع ثبت شرکت اطلاع پیدا کردیم می بایست نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها اقدام نماییم که در ذیل  مراحل آن به تفصیل توضیح داده خواهد شد

  • ورود به سایت ثبت شرکتها به نشانی https://sherkat.ssaa.ir/
  • ورود به بخش تاسیس شخصیت حقوقی از منوی میز خدمات الکترونیک
  • انتخاب گزینه پذیرش تاسیس شخصیت حقوقی
  • انتخاب نوع شخصیت حقوقی از انواع شرکت های تجاری که در بالا به تفصیل ذکر گردید
  • ورود به گام بعدی
  • درج اطلاعات عمومی شرکت؛ نکات قابل توضیح در خصوص شعبه می باشد که در صورت وجود اطلاعات شعبه شرکت و مدیر شعبه باید درج گردد، سال مالی معمولا 1/1 است مگر در اساسنامه طور دیگری ترتیب داده شود
  • در گام اطلاعات متقاضی می بایست اطلاعات شخصی که از مدیران و سهامداران شرکت مسئولیت اخذ آگهی از اداره ثبت را دارد درج گردد و در صورتیکه آن شخص به دیگری وکالت دهد در قسمت امضا کننده دفتر مشخصات امضا کننده دفتر درج می گردد
  • در گام نام های درخواستی اسامی دلخواه را وارد نمایید و در صورتی که نام انتخابی شما دارای معنای خاصی هست در قسمت توضیحات معنی آن را درج نمایید. نام انتخابی، ترجیحا دارای ۳ سیلاب یا بیشتر، اسم خاص و غیر تکراری باشد. از واژه شرکت یا نوع آن مثل سهامی و …. در نام استفاده نکنید. برای اطلاع از نحوه انتخاب نام شرکت کلیک کنید
  • در گام موضوع فعالیت شرکت، موضوع فعالیت مورد نیاز اعم از بازرگانی، حقوقی، فرهنگی، عمرانی، خدماتی و … را درج نمایید. در صورتی که موضوع فعالیت شرکت مجوزی باشد اخذ نامه و مجوز از ارگان مربوطه الزامی است. اگر موضوع فعالیت شرکت بازرگانی است گروه فعالیت را عمومی انتخاب کنید.
  • در گام بعدی اطلاعات مربوط به سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی و سهام ممتاز را در صورت وجود وارد نمایید. در صورتیکه سهام شرکت غیر نقدی باشد ارزش سهام غیر نقدی که توسط کارشناس دادگستری تعیین گردیده درج می شود.
  • در گام اشخاص و مدیران اطلاعات شناسنامه ای اشخاص، سمت اشخاص در شرکت، میزان سهام آنها در شرکت و تعیین حق امضا افراد مشخص می گردد هیات مدیره همچنین تاریخ جلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره مشخص گردد که می تواند در یک روز و با ساعت های مختلف باشد. بهتر است تاریخ شروع سمت افراد نیز در این گام همان تاریخ مجمع عمومی موسس باشد. در صورتی که یک فرد چند سمت ندارد همه سمت های او می بایست وارد شود مثلا کسی که هم مدیرعامل است هم رئیس هیات مدیره هر دو می بایست وارد شود
  • در گام بعدی در صورتیکه شرکت دارای شعبه می باشد اطلاعات شعبه شرکت و مدیر / مدیران شعبه وارد گردد.
  • روزنامه کثیرالانتشار انتخابی در گام بعدی مشخص می شود، آگهی های مربوط به شرکت در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار انتخابی درج می گردد.
  • در گام مربوط به اساسنامه بر روی اساسنامه پیشنهادی کلیک نمایید در این بخش اطلاعات مواد اساسنامه قابل اصلاح و ویرایش هست که بر اساس توافق هیات مدیره مطابق با معیارهای شرکت تنظیم می گردد.

 مواد مربوط به تعداد اعضای هیات مدیره و سهام وثیقه مدیران (در شرکت های سهامی) را بررسی کنید و  میزان سهام وثیقه مدیران را  یک و یا بیشتر وارد کنید.

  • اساسنامه را در فایل ورد ذخیره کنید.
  • گام بعدی صورتجلسات بر اساس اطلاعات وارد شده به صورت سیستمی و اتوماتیک درج می شود که غیرقابل تغییر است. در صورتیکه اطلاعاتی اشتباه و یا ناقص است به گام مربوطه برگردید و اطلاعات را اصلاح نمایید. و سپس آن را در فایل ورد ذخیره کنید.
  • در گام مربوط به اظهارنامه هم اظهارنامه بر اساس اطلاعات وارد شده به صورت سیستمی و اتوماتیک درج می شود. در صورتیکه نوع شرکت با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی باشد به جای اظهارنامه، تقاضانامه و شرکتنامه وجود خواهد داشت.

اظهارنامه/ تقاضانامه و شرکتنامه را نیز در فایل ورد ذخیره کنید

  • گام بعدی خلاصه اظهارنامه است که خلاصه ای از اطلاعات کلی شرکت را نمایش میدهد که می بایست در صورت عدم وجود ایراد و نقص در متن بر روی ارسال جهت بررسی محتوا و نام پیشنهادی کلیک نمایید.
  • شماره پیگیری تاسیس را در جایی یادداشت نمایید
  • پس از 48 ساعت مجددا به سامانه مراجعه نمایید در صورت تایید نام شرکت سهامی از ابلاغیه پرینت بگیرید و اوراق ذخیره شده در فایل ورد را پرینت گرفته به امضا موسسین و بازرسین رسانده شود
  • با اوراق چاپ شده جهت افتتاح حساب در بانک مورد نظر به شعبه دلخواه مراجعه نموده و گواهی بانکی دریافت نمایید.
  • پس از اخذ گواهی بانکی پس از ورود به پیگیری درخواست تاسیس، در قسمت مربوط به تایید نام اطلاعات گواهی بانکی را وارد نمایید و سپس اوراق ثبت شرکت (ابلاغیه تایید نام، اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین، صورتجلسه هیات مدیره و رسید پذیرش) چاپ شود.
  • برای شرکت با مسئولیت محدود در حال حاضر نیاز به افتتاح حساب وجود ندارد و پس از تایید نام اوراق شرکت (ابلاغیه تایید نام، اساسنامه، تقاضانامه، شرکتنامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین، صورتجلسه هیات مدیره و رسید پذیرش) قابل چاپ است.
  • پس از چاپ دو سری از اوراق فوق الذکر ذیل تمامی برگه ها به امضا اشخاص شرکت رسیده و سپس با سایر مدارک شامل اصل گواهی بانکی، مجوز های دریافتی، اصل وکالتنامه در صورت وجود وکیل و سایر مدارکی که مورد درخواست است به آدرس اداره ثبت شرکتهای استان محل شرکت که در رسید پذیرش درج شده است از طریق باجه های منتخب پستی ارسال شود.
  • در کمتر از 30 روز کاری آگهی ثبت شرکت از طریق کارشناسان اداره ثبت شرکتها صادر گردیده و امضا کننده دفتر که در گام اول نام او درج شده است می بایست نسبت به اخذ اصل و یا نسخه الکترونیکی آگهی و سایر اوراق شرکت شامل اساسنامه، صورتجلسات، اظهارنامه و … که ممهور به مهر اداره ثبت شرکتها می باشد اقدام نماید.
  • پس از اخد آگهی سایر موارد مربوط به پرداخت هزینه روزنامه رسمی به نشانی ir و پرداخت هزینه روزنامه کثیر الانتشار به نشانی https://postanu.post.ir/ و همچنین ثبت نام کارت بازرگانی، پلمپ دفاتر، ثبت نامه بیمه، اخذ کد اقتصادی انجام می شود.

  

از همراهیتان متشکریم گروه مشاوران حقوقی پرشین ثبت ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی به متقاضیان در کوتاه ترین زمان می باشد، رضایت متقاضیان محترم، مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما از افتخارات این مجموعه می باشد. راه های ارتباطی ما: شماره تماس:
  • 09120330282
  • 02188594273
آدرس وبسایت پست الکترونیکی:
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شروع گفتگو
سلام! چطور میتونم کمکتون کنم؟